FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/07/2013

Rätt att kapa grenar på häck som växer in på tomten.

Vår granne satte en snabbväxande häck på sin sida, precis intill vår tomtgräns utan att prata med oss. De lovade dock att de skulle sköta den när vi frågade. Idag klipper de den mot alla grannar men vägrar att klippa vår sida. Idag växer långa grenar in på vår tomt vilket skapar två olägenheter för oss. Dels mår vi dåligt av att dagligen se hur ovårdad häcken är men det är även omöjligt att klippa vår gräsmatta på grund av alla grenar. Vi har försökt prata med dem men de tycker de sköter den tillräckligt efter sitt eget tycke.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om grenarna växer in på er tomt och dessa är till olägenhet för er har ni rätt att klippa grenarna, så länge ni ger ägaren av häcken möjlighet att först åtgärda problemet. Eftersom ni har pratat med er granne har ni alltså rätt att klippa grenarna som växer in på er tomt.

Se Jordabalken 3:2, https://lagen.nu/1970:994

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare