FrågaFAMILJERÄTTAdoption01/07/2023

Rätt att få veta om adoption?

Hejsan, Jag har alltid undrat om jag är biologisk dotter till mina föräldrar, hela min familj har någon sorts av handikapp, (med eller utan diagnos) men de är väldigt annorlunda, även mina tre syskon har flertal diagnoser medans jag (förstfödd) inte har och inte upplever eller fött höra annorlunda, är normal samt mitt utseende är inte som deras, jag önskar få veta hur jag kan få veta om de är mina föräldrar, eller om jag ör adopterad (har precis fyllt 30år), jag vet inte hur jag ska hånfull väga eller vart jag ska söka svar, så hoppas på att ni här kan hjälpa mig, Tack på förhand och jag önskar er en trevlig helg.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som att du misstänker att du är adopterad och vill ta reda på om det stämmer. Vid besvarande av frågan kommer jag att utgå ifrån föräldrabalken (FB) samt Offentlighets-och sekretess lagen (OSL).

Av 4 kapitel. 23 § FB framgår att föräldrarna till ett adopterat barn ska låta barnet veta om adoptionen då barnet har rätt till vetskapen. Däremot är inte detta belastat med någon påföljd i form av en sanktion vilket innebär att det inte blir några rättsliga konsekvenser om föräldrarna ej talar om detta för barnet. Alltså finns ingen tvingande bestämmelse om att föräldrarna ska tala om detta för barnet.

Eftersom du är fyllda 30 år blir däremot 26 kapitel. 8 § OSL relevant. Där sägs att en adopterad person har rätt att begära handlingar om adoptionen när denna personen blivit myndig. Eftersom du är över 18 år, det vill säga myndig, har du denna rätten. För att detta ska bli gällande krävs att handlingarna är av betydelse för om du ska få reda på vilka dina biologiska föräldrar är ifall du nu skulle vara adopterad.

Om det ovan sagda är uppfyllt har du egen rätt att begära ut adoptionshandlingar.

Min rekommendation till dig är att i första hand tala med dina föräldrar om detta för att ta reda på om du kan tänkas vara adopterad. Därefter kan du beroende på svaret begära ut ovan nämnda handlingar.

Hoppas mitt svar gav dig klarhet och vid nya frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare