FrågaKÖPRÄTTÖvrigt21/08/2020

Rätt att få tillbaka för hög debitering?

Handlade för 118 kr på en mack betalade med bankkort. Jag såg inte att macken debiterade 11800 kr Hur kan jag få rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad du har gjort kan ses som en felbetalning - även om det var mackens fel - och då gäller principen condictio indebiti. Det innebär kort och gott att du som betalat fel har rätt att få tillbaka pengarna från den du betalade till. Det ska inte kräva mer än att du vänder dig till macken och förklarar situationen. Ta med dig något som visar att du inte ljuger - t.ex kvitto och ett sätt att visa transaktionen.

Skulle macken vägra betala kan du vända dig till kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande. Dock finns risken att macken även där skulle neka att de är skyldiga dig pengar. Då kommer du behöva ta det till domstol där det i slutändan blir en bevisfråga. Förhoppningsvis ska det inte gå så långt.

Jag hoppas det svarar på din fråga. Du får gärna ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare