Rätt att erbjuda tidsbegränsad anställning istället för tillsvidare

Ett företag tänker anställa Eva som ekonomiassistent. Hon får ett anställningsavtal på fyra månader. Hon är glad att få ett jobb men besviken på att det inte är en tillsvidareanställning.

Har företaget rätt att ge henne ett anställningsavtal på fyra månader?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Utgångspunkten i svensk rätt är att en arbetstagare ska anställas tillsvidare (4 § LAS).

En tidsbegränsad anställning får dock avtalas i form av allmän visstidsanställning (5 § LAS). Denna anställningsform ingås fritt av arbetsgivaren utan några särskilda krav. Den begränsning som finns är att anställningen övergår till en tillsvidareanställning efter 2 års arbete inom en 5 års period.

Det hela grundar sig i att arbetsgivaren har en arbetsledningsrätt; det är arbetsgivaren själv som beslutar om verksamheten, vilka och hur många som ska anställas i vilken form utefter verksamhetens behov. Om verksamheten endast har behov av Eva under 4 månader så är en allmän visstidsanställning fullt möjlig.

Svaret är alltså ja, företaget har rätt att ge henne ett anställningsavtal på 4 månader. Det Eva kan hoppas på är att få förlängt 20 månader till så att tjänsten övergår till en tillsvidareanställning, eller bli erbjuden en tillsvidareanställning senare.

Hoppas det här var svar på din fråga, hör gärna av dig igen om det fanns några ytterligare funderingar!

Sara HillRådgivare