Rätt att avhysa hyresgäst vid köp av hyreshus?

Vi har tänkt köpa ett hyreshus privat som innehåller 4 lägenheter. Vi vill själva bo i en av lägenheterna. Har vi rätt att avhysa hyresgästen som nu bor i lägenheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till oss på Lawline!

När ni köper hyreshuset tar ni över förpliktelsen som hyresvärd och kan säga upp hyresgästen med den uppsägningstid som de avtalat med tidigare hyresvärden eller med 3 månaders uppsägningstid om inget är avtalat (4 kap. hyreslagen).

Det finns i regel inget krav på godtagbara skäl eller liknande utan det står er fritt att förfoga som ni vill över er byggnad. Om något annat är avtalat mellan hyresgästen och gamla hyresvärden gäller dock detta, t.ex. att man måste ha godtagbara skäl till att säga upp hyresgäst. Ni kan då behöva förhålla er till dessa regler och frågan kan ställas om det är godtagbara skäl att ni behöver en lägenhet själva.

Hoppas det besvarar er fråga. Tveka inte att höra av er till oss igen nästa gång ni undrar något!

Vänliga hälsningar,
Samuel KarlssonRådgivare