Rätt att avbryta en provanställning utan uppsägningstid?

Har jag rätt att avbryta en provanställning utan uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det finns inga bestämmelser om provanställningars uppsägningstid i lagen om anställningsskydd (LAS). Det innebär att om en uppsägning sker under provanställningen så avbryts anställningen omedelbart. Ett provanställnings avtal får inte tidsbegränsas om prövotiden är högst 6 månader, 6 § LAS. Dock är stora delar av lagen semdispositiv vilket innebär att om det finns regler i kollektivavtal gällande exempelvis i 6 § LAS så går dessa före lagen, se 2 § st. 3 LAS.

Jag skulle därför rekommendera dig att se i ditt kollektivavtal om det finns bestämmelser som reglerar uppsägningstiden för provanställda. Om din arbetsplats inte har ett kollektivavtal så gäller dock att en provanställning kan abrytas omgående.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare