FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt11/11/2018

Rätt att av nyfikenhet göra kreditupplysningar

Jag fick precis reda på att min svärfar " av nyfikenhet" har kollat upp mig och min man på kreditupplysning. Vi har ett litet handelsbolag, men min svärfar gör det inte för att han vill ha några affärer med oss utan för att ha koll, vilket känns obehagligt. Finns det något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns i grunden ingenting rättsligt som hindrar en privatperson från att av nyfikenhet göra kreditupplysningar. Tvärtom handlar situationen i grunden om offentlighetsprincipen, en av starkaste principerna i den svenska rättsstaten och grundlagsstadgad i 2 kap 1 tryckfrihetsförordningen. Kreditupplysningsföretag är i grunden helt beroende av offentlighetsprincipen. Mitt enda tips är således att helt enkelt be din svärfar att inte göra så, eftersom det gör er illa till mods.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare