Rätt att återkräva avslutad anställning?

Hej förra året har jag sagt upp mig föratt börja ett annat jobb i annan kommun och men det gick inte bra kan man begära en återanställning tillbaka i den kommun man har jobbat tidigare? Som har jobbat 20 år i kommunen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Din tidigare arbetsgivare har ingen skyldighet att återanställa dig men om du jobbat där i 20 år så lär du ha goda chanser att få komma tillbaka. De vanliga antidiskrimineringsreglerna gäller fortfarande, han får alltså inte anställa någon med sämre kvalifikationer när du söker jobbet, utan rimlig anledning.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar! Genom vår expresstjänst erbjuder vi extra snabb rådgivning.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare