Ränta vid bodelning

Hej !

Har en fråga angående en bodelning där jag varit tvungen att stämma min före detta sambo då han godkänt och skrivit under en bodelning men sen inte betalt.

Vad ligger räntan på ? Han ska betala bodelningen och ränta på den för tre år.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Baserat på den information som du lagt fram i din fråga så utgår jag från att den ränta som din exmake ska betala ska beräknas enligt Räntelagen.

I ditt fall beräknas räntan enligt5 § Räntelagen, vilket innebär att den för varje år beräknas med en räntefot motsvarande för den tiden gällande referensräntan med tillägg för två procentenheter. Tex för år 2017 då referensräntan var – 0,5 så innebär detta en ränta om 1,5 %.

Hoppas svaret var till hjälp och lycka till!

Julia StenslundRådgivare