FrågaAVTALSRÄTT03/02/2022

Ränta vid anstånd VA

Hej

Ett av mina bolag fick skriftligt anstånd med att betala en anslutningsavgift för Vatten och avlopp av en kommun i Norrland.

Fakturan förföll till betalning den 1 januari 2021 och anstånd beviljades av kommunen till den 1 /8 2021 vilket också efterföljdes.

Nu i efterhand fakturerar kommunen 8 % dröjsmålsränta för 212 dagar.

Är detta förenligt med begreppet " anstånd"?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bolaget har alltså fått anstånd med sin betalning av en VA-avgift och anmodas betala ränta på beloppet.

VA-avtal regleras i lag (2006:412) om allmänna vattentjänster, VAL. Kostnader och anstånd regleras dock inte. Detta ankommer i stället på kommunen eller den kommunen utser som huvudman genom avtal med användare (VAL 34 och 38 §§). Det betyder att frågan måste regleras i bolagets VA-avtal för att ge rätt att ta ut ränta på anståndsbeloppet.

Då jag inte vet vilken kommun det rör sig om kan jag inte ta fram deras standardavtal. Det kan nämnas att när jag undersöker några slumpvisa kommuner har samtliga bestämmelser om ränta på anståndsbeloppet, sannolikt har alltså bolagets VA-avtal en sådan bestämmelse.

"Anstånd" betyder egentligen bara att betalningen skjuts upp, det säger inget om ränta utan detta måste alltså regleras i avtal. Det finns inget som hindrar kommunen att ha bestämmelse om ränta i sina avtal.

Slutsats

Då jag inte har avtalet kan jag inte ge något definitivt svar på om kommunen har rätt att ta ut ränta. Det måste dock stå i avtalet för att kommunen ska ha rätt till detta.

Har du någon följdfråga nås jag på vidar.wicklund@lawline.se.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,
Vidar WicklundRådgivare