FrågaAVTALSRÄTT28/11/2021

Hur skriver man ett skuldebrev?

Vi ska låna ut 400.000:- till ett av våra barn och hans fru. Vad måste finnas med i avtalet för att det ska bli juridiskt rätt, även om t ex nån av oss inblandade dör?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtal som reglerar en skuld mellan två parter brukar kallas för skuldebrev. För att skuldebrevet ska vara giltigt krävs det att skuldebrevet är (1) skriftligt, (2) ensidigt, d.v.s. innehåller inte krav på motprestation och (3) avser en penningfordran. I övrigt finns inga särskilda formkrav för skuldebrev och det är därför upp till er hur ni vill upprätta avtalet. För att få hjälp med att upprätta ett säkert skuldebrev som uppfyller era önskemål är ni varmt välkomna att kontakta en av våra erfarna jurister här på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare