Räknas studielån in i försörjningskravet för uppehållstillstånd?

Hej, jag är 20 år och Svensk medborgare, min fru är 19 år och Albansk medborgare. Vi har varit ihop i 5 år och vi gifte oss för en månad sedan. Jag undrar om studielån gäller som försörjnings krav för att hämta hit min fru.( Min studielån räcker för försörjning av två vuxna ( 7 952 kronor för sammanlevande makar ) och för boende .Eller gäller det bara pengar från arbete? Jag blir klar med mina studier inom 2 år, sedan kommer börja jobba inom vård och omsorg . Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hejsan!

Tillämplig lag är utlänningslagen. Lagen hänvisas till genom svaret om inget annat nämns.

Den som är gift, har ingått ett registrerat partnerskap eller är sambo med någon som är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd i Sverige ska beviljas ett uppehållstillstånd i Sverige, 5kap 3§ 1st 1p. För att uppehållstillstånd ska bli beviljad finns det ett försörjningskrav, 5kap 3b§ 2st samt 9§, lag om tillfällig begränsningar i av möjligheten att få uppehållstillstånd.

Kan man räkna in studielån?
Försörjningskravet, enligt migrationsverkets direktiv, ska vara 7 952 kr, som du säger. Detta belopp ska vara över efter du har betalat hyran på ditt boende. Ännu ett krav är att inkomsten måste vara arbetsrelaterat. Inkomsten måste därför vara relaterad till arbete för att det ska kunna räknas. Studielån samt studiebidrag kan därför inte räknas in och kan inte uppfylla försörjningskraven för uppehållstillstånd.

Arbete
Om du jobbar deltid/heltid räknas det in som arbetsrelaterad inkomst, men du måste då bevisa att inkomsten är regelbunden och uppfyller försörjningskravet. Du måste alltså bevisa att du kan försörja er båda genom att ha en försörjning på minst 7952 kr i månaden för er båda två, efter boendekostnaden har avdragits.

Det nämns även att en tillräcklig förmögenhet kan täcka försörjningskravet. Dock finns det inte tydliga riktlinjer för hur mycket förmögenhet man ska ha och det är därför svårt att göra en tydlig avvägning om din förmögenhet täcker kravet eller ej. Detta är en bedömning som görs i det enskilda fallet.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare