Räknas skulderna bort innan arvet fördelas?

Särkullbarnen ska få ut sin laglott, föräldern med make har att nybyggt hus med var sitt bolån, en värdering av huset ligger ca 2miljoner

över skulderna, räknas skulderna bort så att det är endast 2miljoner som ska delas mellan barn och make?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

När en gift person dör görs först en bodelning 9 kap. 1 § ÄktB, vid den har makarna rätt att få täckning för sina skulder, överstigande värde delas sedan lika mellan makarna 11 kap. 3 § ÄktB. Det som tillfaller den avlidne maken används i första hand för att täcka makens skulder, vad som sedan finns kvar delas lika mellan arvingarna 21 kap. 4 § ÄB samt 2 kap. 1 § ÄB.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare