Räknas pengar på ett enskilt konto som giftorättsgods?

Hej!

Jag ska genomgå en skilsmässa och har en fråga.

Om man har egna privata konton, där man endast har satt in pengar själv där den andra partnern inte

har tillgång till, och inte haft någonting kontakt med dem pengarna. Räknas detta som egen egendom?

Eller är detta något man måste dela på vid en bodelning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på denna fråga finner vi i äktenskapsbalken. Kapitel 7 behandlar främst enskild egendom.

Vid en bodelning kommer giftorättsgodset ingå i bodelningen och vara det som makarna delar på. Det som inte är giftorättsgods är enskild egendom (7:1 ÄktB). En egendom kan vara eller bli enskild egendom på olika sätt. Bland annat genom att man exempelvis får en gåva med villkoret att det inte är enskild egendom, att man har erhållit egendom genom ett testamente med villkoret att det är enskild egendom eller att det är egendom man har erhållit genom förmånstagarförordnande vid livförsäkring. Ett annat alternativ är att man har skrivit i äktenskapsordet att en specifik egendom ska vara enskild (7:2 ÄktB).

Att ha pengar på ett konto som din make inte kan disponera över, det vill säga att hen inte har tillgång till pengarna gör inte dessa pengar per automatik till enskild egendom. För att detta ska anses vara enskild egendom krävs det antingen att förutsättningarna i 7:2 ÄktB är uppfyllda (bland annat de jag skrev över) eller att ni har skrivit det i äktenskapsförordet.

Om du vill att dessa pengar ska bli enskild egendom, är mitt råd till dig att skriva ett äktenskapsförord som säger att dessa pengar ska vara enskild egendom. I sådana fall kommer dessa pengar inte ingå i bodelningen.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Vänligen,

Vanessa Butler OlssonRådgivare