Räknas jag och min partner som sambor?

Hej, min särbo fick stroke sommaren2017 och bor hos mig i min bostadsrätt sen dess. Han äger själv en annan bostadsrätt. Han fick mig att själv vara inskriven på min adress idag för att få lättare kontakt med myndigheter. Han är verkligen i dålig tillstånd, klarar sig inte själv. Vad är det som gäller nu? Är vi sambo? Vi har delat ekonomi.

Lawline svarar

Hej!

Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du och din partner lever i en parrelation och då ni numera även är skrivna på samma adress kommer ni räknas som sambor i lagens mening, sambolagen 1 §. Detta innebär att sambolagen är tillämplig mellan er. Skulle ni dela på er ska all er samboegendom (all egendom som köpts med avsikten att använda tillsammans med din partner) delas lika mellan er, sambolagen 8 §. Vill ni inte att sambolagen ska gälla fullt ut mellan er rekommenderar jag er att skriva ett samboavtal, vilket ni kan få hjälp med här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare