Räknas jag och min exmake som sambor då han är inneboende hos mig?

Hej

Jag hyr ut två rum till min före detta make eftersom han inte fick något boende på grund av skulder.Han är bara inneboende och vi har hyreskontrakt skrivet i mellan oss där står från den 1 oktober 2019 tillsvidare tillfälligt boende.Vi är inte tillsammans eller har gemensamt hushåll men han har tillgång till vissa utrymmen.

Räknas vi ändå som sambos hos myndigheterna???

MVH

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns vissa kriterier som måste uppfyllas för att du och din exmake ska räknas som sambor i lagens mening. Kriterierna finns att hitta i sambolagens 1 §.

För det första ska ni stadigvarande bo tillsammans. Det innebär att samboförhållandet inte är tillfälligt utan tänkt att bestå under en längre tid. Som jag förstår det är avsikten att din exmake ska flytta då det står i hyreskontraktet att boendet är tillfälligt. Samboförhållandet är därför inte att se som stadigvarande.

För det andra ska ni vara i ett parförhållande. Med parförhållande åsyftas ett kärleksförhållande där det i regel ingår ett sexuellt samliv. Eftersom den inneboende är din exmake utgår jag från att så inte är fallet.

För det tredje ska ni ha ett gemensamt hushåll, vilket du har uppgett i frågan att ni inte har.

För att ett samboförhållande ska anses föreligga ska samtliga kriterier ovan vara uppfyllda. I ditt fall bedömer jag det som att inga av kriterierna är uppfyllda och därför är ni juridiskt sett inte är att se som sambor. Om ni båda är folkbokförda på adressen kan myndigheterna dock förutsätta att ni är sambor. Det är då du och din exmake som måste bevisa att ni inte har ett samboförhållande. Det skulle ni troligtvis kunna göra genom uppvisande av hyreskontraktet er emellan eller genom att påvisa att ni är skilda, då det är faktum som sällan föreligger när det är tal om ett faktiskt samboförhållande.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare