Räknas föräldrapenning som inkomst vid bedömning av om försörjningskravet är uppfyllt?

Min pojkvän ansökte om anknytningsvisum för 8 månader sedan och med tanke på de långa processtiderna hos migrationsverket är vi beredda på att vänta ett bra tag till innan beslut. Vi träffas regelbundet genom att vi reser till varandra och vi vill gärna skaffa barn ihop. Min fråga är om föräldrapenning räknas in i försörjningskravet, såvida det är är tillräckligt högt såklart? Om vi skulle få barn innan beslut så får jag ju inte min vanliga lön längre.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att uppfylla försörjningskravet krävs att du kan visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster. Föräldrapenning över lägsta nivå är en arbetsbaserad förmån och bör därför kunna räknas med vid en bedömning av om försörjningskravet är uppfyllt. (SOU 2008:114, 6 kap 6 § socialförsäkringsbalken)

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare