Räknas en fritidsfastighet som samboegendom?

Hej, Jag är särbo utan gemensamma barn. Vi planerar att flytta ihop (skriva oss på gemensam fastighet) men i början av vårt förhållande köpte jag en fritidsfastighet som jag betalade och äger till 100%. Vi är inte skrivna där men använder det gemensamt, är denna fritidsfastighet att se som en del av sambolagen eller är det min enskilda egendom? Vi är överrens om att det är min fastighet, men om det är så att den inkluderas inom ramen för samoblagen behöver vi reglera det i ett avtal.

Lawline svarar

Hej!

Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer besvara din fråga med hjälp av sambolagen (SamboL).

Vad är samboegendom?

Jag vill först och främst förklara vad samboegendom är, då denna egendom är det som omfattas av sambolagen och således blir aktuellt vid en eventuell bodelning där egendom ska fördelas mellan dig och din blivande sambo. Samboegendom är bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk (3 § SamboL). Det spelar här ingen roll vem som betalt eller äger egendomen. Med gemensam bostad ska förstås sådan bostad som köpts eller hyrts med syftet att vara sambornas bostad och faktiskt huvudsakligen är det (5 § SamboL).

Räknas en fritidsfastighet som samboegendom?

Saker som köps enbart för den ena sambons användning, eller som huvudsakligen används för fritidsändamål, räknas som huvudregel inte som samboegendom. En fritidsfastighet utgör därmed inte samboegendom (7 § SamboL). Bara för att ni åker dit tillsammans en vecka eller helg då och då gör det alltså inte till samboegendom då fastigheten huvudsakligen användas för fritidsändamål.

Hur skriver man ett samboavtal?

Om ni, trots att fastigheten inte anses vara samboegendom, vill skriva ett avtal för att tydliggöra detta kan ni skriva ett så kallat samboavtal. I detta avtal kan ni avtala om att viss egendom inte ska ingå i bodelningen mellan er (9 § SamboL). Skulle ni komma överens om och skriva ett samboavtal att fritidshuset inte är samboegendom skulle det inte ingå i bodelning och då skulle du alltså behålla hela fritidshuset om ert förhållande skulle ta slut. Det enda som krävs för ett samboavtal är att det är skriftligt och skrivs under av båda.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emelie SalehiRådgivare