FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt29/08/2020

Räknas ärvd tjänstepension som inkomst?

Jag kommer ärva min fars tjänstepension på 325000. Undrar om detta räknas som inkomst?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Jag antar att din far haft efterlevandeskydd på sin tjänstepension i och med att du skriver att du ska ärva din fars tjänstepension. Om inte, så delas tjänstepensionen ut som arvsvinster till andra pensionssparare och pensionärer. Utan efterlevandeskydd kan alltså du som arvinge inte ärva någon tjänstepension.

Tjänstepensionen ingår inte i din faders dödsbo. Det innebär att det kommer dras skatt från den ärvda tjänstepensionen och att tjänstepensionen räknas som en inkomst. Detta är viktigt att tänka på exempelvis om man ska söka bostadstillägg.

Återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare