Räknas anklagelser om trakasserier på arbetsplatsen som förtal?

Hej.

Idag tog min chef in mig på sitt rum och sa att en kvinnlig arbetskollega känner sig trakasserad av mig.

Och då tog hon upp saker som jag har skrivit när vi var vänner. Men nu är vi osams över en grej men känns som att hon tar detta till en ny nivå.

Jag blir ju arg över denna anklagelse och ser det inte som att jag har trakasserat henne alls. Vi har inte pratat på 6 månader och det ända jag har skrivit va förra helgen på en julfest ha det så kul.

Och hon påstår att jag har lagt snickers på hennes bil och grejer men det har jag inte gjort nu när vi har varit ovänner.

Det gjorde jag när vi var vänner när hon var ledsen.

Kan jag polisanmäla henne för förtal ? Eller vad säger lagen? jag mår dåligt över denna anklagelse.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Regler om ärekränkning och förtal finner du i 5 kap. brottsbalken (här).

Enligt 5 kap. 1 § brottsbalken är det förtal att utpeka någon som brottslig eller klandervärd i syfte att utsätta dem för andras missaktning. Observera att detta inte gäller rena värdomdömen så som "dum" eller "dålig". Att på ett konkret sätt utpeka någon som brottslig faller dock inom bestämmelsens tillämpningsområde.

Sådana nedsättande uppgifter kan ändå tillåtas om det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt att lämna dem och det visar sig att uppgiften var sann eller att personen hade skälig grund för att tro att det var sant. Detta betyder alltså att man får lämna uppgifter som inte är sanna om det är försvarligt och man haft fog att tro att det är sant. Det betyder också att en sann uppgift kan vara förtal, om det inte var försvarligt att lämna den.

Ett sådant undantag skulle exempelvis kunna bli aktuellt om du och din kollega båda haft fog för att uppfatta situationen på olika sätt. Eftersom ni bråkat är det rimligt att tro att ni haft olika syn på saken och vem som gjort fel. Ni kan dessutom ha haft olika syn på vad som faller under begreppet "trakasserier". Ifall detta skulle komma till domstol skulle din kollega dessutom kunna argumentera för att syftet var att förbättra sin egen arbetssituation alltså inte för att utsätta dig för andras missaktning.

I de flesta fall krävs att du väcker talan om förtal själv, till skillnad från exempelvis yttrandefrihetsbrottet hets mot folkgrupp som alltid drivs av Justitiekanslern som allmänt åtal (se rättegångsbalken 20 kap. 2 § och brottsbalken 5 kap. 5 §). Preskriptionstiden för förtal är två respektive fem år (se 35 kap. 1 §). Med detta menas att du måste väcka talan inom två år om det är fråga om förtal, och inom fem år om det är fråga om grovt förtal.

Hoppas att svaret är till hjälp och tveka inte att höra av dig ifall du har några fler frågor!

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare