Radio- och tvavgift

Om ett hushåll inte har antennuttag eller ens en antenn, måste man ändå betala till radiotjänst om man har en tv i hushållet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor kring radio- och TV-avgiften regleras i lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst. Där står det bland annat vem som ska betala, vad en tv-mottagare är och hur stor avgiften är.

Den som innehar en TV-mottagare, alltså sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program, är skyldig att betala radio- och TV-avgift. Exempelvis räknas tv, digitalboxvideo med kanalväljare, inspelningsbar dvd-spelare och dator med tv-kort som TV-mottagare. En dator, surfplatta eller mobil med internetuppkoppling kan inte anses vara en tv-mottagare, eftersom det inte finns stöd i lagen för det. I juridisk mening är en tv-mottagare avsedd att ta emot utsändning av tv-program och innehavet av datorn leder därmed inte till att tv-avgift ska betalas. Så har du bara en dator i ditt hushåll så är du avgiftsfri, men innehar du en tv som kan ta emot tv-program så måste du betala avgift. Att du inte har ett antennuttag eller en antenn spelar ingen roll eftersom att lagen inte tar hänsyn till det.

Skulle du ha invändningar så har du rätt enligt 15 § föreskriven lag att få ditt beslut om att betala tv-avgift omprövat.

Mer information om radio- och TV-avgiften hittar du på radiotjänsts hemsida: www.radiotjanst.se

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare