Räcker min bevisning?

Jag blev ihop med min pojkvän 1 januari 2021. Han blev kort därefter kontrollerande över vilka jag umgås med etc. Han har örfilat mig under förspel, utan min tillåtelse. När vi lite senare hade sex sa han "Du är fucking min, fattar du det?" Och upprepade detta tills jag sa "ja". Dagen efter bråkade vi om mina tatueringar, då han finner tatueringar "osexigt". Han hotade mig med "spela inte spel med mig, om du ger mig halvpsykopat så får du helpsykopat tillbaka". Han såg väldigt arg ut och jag blev rädd. Han har anklagat mig för otrohet pga ett märke på min rumpa. Då la han sig på mig, tog strypgrepp (inte hårt, men det kändes) och sa "om du gör något sådant kommer jag knulla ditt liv så fucking hårt". Ett par dagar senare bet han mig hårt på rumpan, jag fick sjukt ont och har nu fortfarande blåmärke mer än en vecka senare. Vid ett annat tillfälle låg vi, då blev han arg över att en kille hade pratat med mig och han skulle straffa mig. Han sa "du har inget val" och förde in den analt. Liknande har hänt flera gånger (våldtäkt). Han fortsätter bita mig trots att jag säger nej och kämpar emot, jag får blåmärken och gråter nästan av smärta. Han gör sugmärken på min hals för att "markera sitt revir" mot min vilja. Jag är rädd. Jag vågar dock inte lämna om jag inte kan garantera att jag kan fälla honom för något brott. Jag har tagit bilder på blåmärken, sugmärken och bitmärken. Räcker detta? Och vad kan han dömas för/till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilka brott kan du ha utsatts för och vilka straff kan aktualiseras?

Utifrån vad du beskriver så kan du ha utsatts för flera olika brott. En person som har sex med någon annan utan dennes samtycke gör sig skyldig till våldtäkt (6 kap. 1 § Brottsbalken). För en våldtäkt kan fängelse mellan två och sex år utgå. Ett annat brott som aktualiseras är misshandel (3 kap. 5 § Brottsbalken) då fängelse upp till två år kan utgå.

När man bestämmer vilket straff en person, som har begått brott, ska få så är det dock flera omständigheter än bara de antal år som anges i lagen som är av betydelse. Vilket straff som kan aktualiseras påverkas bland annat av gärningsmannens ålder, tidigare brottslighet, försvårande eller förmildrande omständigheter m.m.

Vilken typ av bevisning krävs?

I Sverige tillämpas principerna om fri bevisföring och fri bevisprövning. Detta betyder att det inte finns några klara riktlinjer för vilken typ av bevisning det är som krävs för att få en person dömd för brott. För att en person ska dömas för brott krävs det generellt att det är ställt utom rimligt tvivel att personen i fråga har begått brottet. Det räcker alltså inte att bevisa att du har utsatts för brott - det måste även bevisas att det är din pojkvän som har begått brottet. I slutändan kommer det vara domstolen som avgör om den bevisning som läggs fram av åklagaren är tillräcklig för att det ska vara ställt utom rimligt tvivel att den åtalade har begått brott.

Exempel på bevis är läkarintyg, fotografier, uppgifter från vittnen m.m. Vilken bevisning som krävs för att uppnå en fällande dom beror dock på omständigheterna i det enskilda fallet.

Vad kan du göra nu?

Du kan kontakta polisen för att få hjälp med att ta dig ur situationen. Du kan även kontakta ett skyddat boende eller kvinnofridslinjen för att få hjälp. Jag önskar dig allt gott.

Om du är i behov av fortsatt vägledning så är du varmt välkommen att kontakta Lawlines jurister (https://www.lawline.se/boka).

Med vänliga hälsningar.

Felicia HauzenbergerRådgivare