Räcker det att uppvisa kopia på testamente och liknande?

Hej,

jag har alltid förvarat mina värdehandlingar, betyg, testamenten osv i mitt bankfack men nu lägger bankerna ner alla bankfack och jag undrar hur jag ska förvara mina värdepapper framöver. Jag har fotat testamenten och köpebrev på hus mm och det ligger i molnet, ICloud. Vid eventuell brand så kan dessa papper skrivas ut eftersom jag fotat dom men gäller dessa utskrifter då originalen har försvunnit i ev brand?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om det räcker att presentera kopior av testamenten och andra värdepapper om de skulle förstöras vid en eventuell brand till exempel.

Testamenten är giltiga om de uppvisas i original eller som bestyrkt kopia. Med bestyrkt kopia menas att det på kopian ska finnas ett intyg/bestyrkande från minst en person att kopian överensstämmer med originalet. Detta intyg ska vara undertecknat i original. Samma regel gäller för olika värdepapper, så det är alltid bra att få kopiorna av originalen bestyrkta av någon. På detta sätt räcker det alltså att ha kvar kopior i ICloud till exempel.

Om du skulle vilja ha ytterligare hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer praktiskt vidare med detta kan du höra av dig till mig på sanna.wetterin@lawline.se så återkommer jag med information om konsultation med vår juristbyrå.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare