Räcker äktenskapsförord för att min bostadsrätt inte ska ingå i en bodelning?

Hej, vi gifte oss för 10 år sedan, jag hade bostadsrätt, nu vill vi skriva äktenskapsförord för hon har haft kronofogdeskulder sen vi gifte oss och hon vill jag ska va ensam ägare på bostadsrätten. Räcker det med äktenskaps förord? Hade bostaden15 år innan äktenskap

Har ni kontrakt som kan hjälpa oss?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Räcker det med äktenskapsförord för att jag ska räknas som ensam ägare på en bostadsrätt?

Som huvudregel gäller att bodelning ska ske när makar separerar och att bostadsrätten ska delas lika mellan makarna i en bodelning (10 kap 1 § äktenskapsbalken och 11 kap 3 § äktenskapsbalken).

Det räcker med äktenskapsförord för att din bostadsrätt ska undantas från denna bodelning. Om du anger i äktenskapsförord att bostadsrätten ska vara din enskilda egendom så behåller du den vid separation (7 kap 3 § äktenskapsbalken).

Det finns formkrav (krav som måste uppfyllas för att äktenskapsförordet ska vara giltigt), bland annat undertecknande och skriftlighet (7 kap 3 § äktenskapsbalken 2 stycket).

Sammanfattning

Äktenskapsförord ska räcka för att du ska kunna behålla bostadsrätten vid en separation.

För att få hjälp med att skriva äktenskapsförordet rätt så kan du ta kontakt med med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare