Publicering av musikvideo med publikbilder

Får man fotografera vid en dansbana och göra ett bildspel med musik från bandet som spelar just den aftonen och lägga upp på nätet , nästan alla orkestrar tackar. Men hur är det med publiken? Arrangören har sagt ja, och en skyllt väl synlig som talar om att här fotograferas och i vissa fall filmas.

Inga kränkande bilder och namn läggs ut, det är en dokummentasion av en trevlig dans afton. Vad gäller?

Mycket tacksam för svar. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att du ställer frågan i egenskap av privatperson.

Ja, som huvudregel får man fotografera människor utan deras samtycke. Det skulle inte vara möjligt att upprätthålla en lag som innebar att man inte fick fotografera människor utan att begära deras samtycke, då det i praktiken skulle omöjliggöra fotografering i offentliga miljöer.

Från denna huvudregel finns vissa begränsningar. Fotografering kan till exempel utgöra kränkande fotografering (4 kap 6 a § brottsbalken), och att filma och publicera annans musik utan att ange upphovsmannen kan utgöra upphovsrättsbrott (7 kap 53 § upphovsrättslagen). Det skulle också kunna utgöra ofredande (4 kap 7 § brottsbalken) att fotografera någon, om fotograferingen sker på ett hänsynslöst sätt. Eftersom bandet godtagit publiceringen är det inga problem att publicera deras musik. Du bör dock ange upphovsmannen i samband med publiceringen (1 kap 3 § upphovsrättslagen). Kränkande fotografering tar sikte på när man olovligen fotograferar någon i dennes hem, på en toalett, duschrum eller liknande, vilket jag knappast kan tänka mig varit fallet nu. Ofredande utgör någon slags slasktratt som kan tillämpas på alla hänsynslösa beteenden och det finns inget i din fråga som tyder på att det ska vara aktuellt nu. Jag ser således inga skäl till varför din publicering skulle vara otillåten.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare