Publicera mail på sociala medier?

Jag har blivit avstängd från mitt gym. Är det lagligt att publicera mailet på sociala medier?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Förtal?

Till och börja med tänkte jag redogöra för vad brottet förtal innebär.

Förtal är ett brott med böter i straffskalan, vid grovt förtal kan det även bli tal om fängelse, och brottet regleras i 5 kap 1 § brottsbalken.

För att det skall bli ett brott måste man utpeka någon som brottslig eller klandervärd eller på annat sätt lämna uppgift som i typfallet skulle innebära andras missaktning av personen. Alltså om man pekar ut någon som kriminell eller i annat fall en dålig person helt enkelt. Gör man det är det att anse som förtal.

Det finns bara två undantag, vilket är ifall man var skyldig att lämna uppgift, som exempelvis vittne, eller ifall det annars var försvarligt att lämna en sådan uppgift. Vidare måste det även varit så att den uppgiften var sann, eller att man hade en skäligt grund för den.

I denna situation fylls rimligen inte någon av undantagen, men frågan är fortfarande ifall det skulle räknas som brott under regeln.

För att det skall vara förtal måste någon pekas ut, dessutom gäller inte det företag.

I ditt fall:

I din situation skulle det kunna vara att anse som ett brott ifall mailet på något sätt pekar ut någon för att vara klandervärd. Exempelvis ifall mailet inkluderar oprofessionellt handlande eller värre. Dock måste det också gå att härleda till en person, så om det inte är signerat av en specifik person, utan bara står gymmets namn är det inte att anse som brott.

Alltså måste det peka ut en specifik person för att vara klandervärd eller på något sätt skulle utsätta denne för andras missaktning. Men pekar mailet ut bara företaget är det inte att anse som brott, om inte företagets namn faktiskt är en persons namn.

Mitt råd:

Mitt råd är därmed att se över mailet noga och inte inkludera några personuppgifter överhuvudtaget. Om du känner dig osäker är det bäst att inte publicera alls.

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar på din fråga!

//Mvh

Linus NilssonRådgivare