Prövotid - bli av med körkortet trots under promillegränsen?

Hej min son är 18 år, fyller 19 år i juli, och har haft körkort i 6 mån = prövotid.

Vid en poliskontroll blåste han positivt i alkomätaren och fick av den anledningen följa med till stationen och blåsa igen för att se exakt alkoholhalt i blodet. Det var 0,09 mg, ca 0,1 promille alltså under gränsen för rattfylleri. Polisen sa att de måste skicka in en anmälan till Transportstyrelesen ändå, stämmer det?

Innebär det att det finns risk att min son kan bli av med körkortet eftersom han har det under prövotid, även fast det inte var rattfylleri?

Vet ni vad som gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att samma regler om återkallelse av körkort gäller såväl under som efter prövotiden. Det finns alltså inte till exempel en annan promillegräns under prövotiden. En viktig skillnad är dock att om körkortet blir återkallat under prövotiden måste körkortsinnehavaren ta om körkortet.

Jag uppfattar det som att polisen gjorde bedömningen att din son inte gjort sig skyldig till rattfylleri, men beslutade att ändå skicka någon form av anmärkning till Transportstyrelsen.

Körkortet kan återkallas även om körkortsinnehavaren inte gjort sig skyldig till rattfylleri men anses vara "opålitlig i nykterhetssynpunkt". Att vara "opålitlig i nykterhetssynpunkt" tar sikte på när en person exempelvis blivit omhändertagen för berusning ett flertal gånger. I dessa fall ska det göras en helhetsbedömning av risken för fortsatt misskötsamhet. Utan att veta säkert kan jag tänka mig att polisen därför har som rutin att skicka in den här typen av underlag till Transportstyrelsen. Men om din son håller sig på det torra och inte blir t ex omhändertagen för berusning kan jag inte tänka mig Transportstyrelsen skulle återkalla körkortet.

Jag tycker inte att du ska dra dig för att kontakta polisen på 114 14 och be dem att förklara vad de har för rutiner i samband med situationer som denna. Polisen ska inte vidta åtgärder utan att kunna förklara varför de gör det och vad det innebär för den enskilde.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare