Provokation vid misshandel

Hejsan jag har funderat över en anmälan för misshandel jag fått har bott på en behandlingshem för personer Aspergers vilket jag också har, enligt dom på behandlingshemmet så var det okej för dom att provocera patienten för att sedan ta ner dom med våld. Det hände mig två gånger ett exempel är när jag skulle få min natt medicin så kom dom in med fel och då kastade jag iväg dom, sen så kallade dom en dum i huvudet och trakasserade mig tills jag fick nog och knuffade iväg honom sen och efter det så hoppade han på mig och tog strypgrepp till man tuppade av samtidigt som dom har gett ut alkohol samt droger till patienter.

Så min fråga är, är detta okej för dom att göra enligt mig så borde dom bryta mot lagen.

MVH Felix

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Jag tolkar det som att de har gjort en anmälan att du ska ha misshandlat dem? Några möjligheter att komma undan ansvar finns då, exempelvis:

1. Nödvärn: Det ger en ansvarsfrihet. Då måste dock ett brottsligt angrepp från deras kommit först och att du försökt värja det från detta, till exempel ifall du blir påhoppad av någon och knuffar bort dem.

2. Nödvärns excess: Det ger en ansvarsfrihet. Det är när man i en nödvärnssituation använt för mycket våld, alltså mer än vad som kan anses accepterat, till exempel ifall man utsatts för en väldigt chockartad upplevelse.

3. Provokation: Det ger inte ansvarsfrihet men det mildrar ett straff. Om brottet föranletts av någons uppenbart kränkande beteende, till exempel de förolämpningarna du fick höra.

Din situation ser väldigt speciell ut i och med att du har bott på ett behandlingshem med utbildad personal som borde veta bättre än att provocera patienterna så här. Förhoppningsvis blir det inget av det, men skulle det leda till åtal borde du kontakta en försvarsadvokat som kan hjälpa dig ytterligare. Svårt att svara utan att veta alla omständigheter, att de exempelvis tog strypgrepp på dig låter i sig som misshandel också (det kan till och med räknas som grov misshandel).

Lycka till och återkom ifall du undrar något mer!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare