Provanställnings upphörande

Hej jag har varit provanställd och blev uppsagd igår. Men visst är det så att Arbetsgivaren måste meddela 1 månad innan.?!.

Vad km jag kräva som anställd? Dom har brutit mot kollektivavtalet. Kan kag kräva någon slags skadestånd.?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Anställningsavtal får träffas om tidsbegränsad provanställning så länge prövotiden är högst sex månader, 6 § lagen om anställningsskydd (LAS). En provanställning övergår till en tillsvidareanställning efter prövotidens utgång, om inte arbetsgivaren eller arbetstagaren lämnar besked om detta senast vid prövotidens utgång. Om inte annat har avtalats får provanställningen avbrytas före prövotidens utgång.

Vill arbetsgivaren att provanställningen inte ska övergå till en tillsvidareanställning eller upphöra i förtid måste denne senast två veckor i förväg underrätta arbetstagaren,31 § LAS. Om arbetstagaren är fackligt organiserad skall arbetsgivaren samtidigt varsla den lokala arbetstagarorganisation som arbetsgivaren tillhör.

Även om en underrättelse senast två veckor innan prövotidens utgång inte skett så upphör anställningen. Man kan dock i dessa fall ha rätt till allmänt skadestånd enligt 38 § LAS.

Hoppas du fick svar på din fråga! För ytterligare rådgivning kontakta info@lawline.se.
Vänligen,

Douglas NordströmRådgivare