Provanställnings upphörande

Hej,

Jag blev uppsagd under min sjukskrivning. Jag var endast provanställd. Jag fick uppsägningen via mail och där skrev de att jag var uppsagd från och med den 23 december. Det var då två veckor kvar. De skrev att jag kunde komma förbi med nyckel och passerkort, dock skrev de inget om att jag var tvungen att komma upp och jobba de två sista veckorna. Nu vägrar de betala ut min lön för de veckorna. Kan detta verkligen vara rätt?

Tacksam för snabbt svar.

Vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Regler om anställningsskydd finns i LAS.

En arbetsgivare har rätt att anställa arbetstagare på provanställning, om prövotiden (anställningstiden) är högst sex månader, enligt LAS 6§ 1st. Arbetsgivaren och även arbetstagaren har rätt att välja att anställningen ska upphöra efter prövotidens utgång. I annat fall övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Dessutom kan både arbetsgivaren och arbetstagaren avbryta en provanställning även innan prövotiden har gått ut, dvs. i förtid, enligt LAS 6§ 3st. I sådana fall upphör anställningen direkt och arbetstagaren ska inte arbeta klart det som återstår av prövoperioden. Arbetsgivaren kan således få en provanställning att upphöra på två olika sätt; antingen genom att välja att anställningen inte ska övergå till tillsvidare efter prövotidens utgång eller genom att avbryta provanställningen i förtid. Oavsett på vilket sätt arbetsgivaren gör, behöver arbetsgivaren inte ha några särskilda skäl till varför han/hon vill att anställningen ska upphöra (till skillnad från vid en tillsvidareanställning där arbetsgivaren måste ha saklig grund).

Eftersom du har haft en provanställning, har arbetsgivaren (och även du som arbetstagare) haft rätt att avbryta anställningen före prövotidens utgång utan att ange några särskilda skäl. Anställningen upphör då direkt, dvs. den 23 december i ditt fall, och du har inte haft rätt att varken arbeta eller få lön under de veckor som återstod av prövotiden efter den 23 december.

Hoppas att detta svar är till din hjälp. Du är varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline om du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare