Provanställning till visstidsanställd

Om jag vid utgången av 6mån provanställning erbjuds en "projektanställning", med samma arbetsuppgifter, där en nytillträdd vd vill "ha mer betänketid" i o m att hen inte varit med under hela provanställningen. Är detta förenligt med LAS?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

En provanställning är ett sätt för dig och arbetsgivaren att testa på ett nytt jobb/ny personal. Fördelen med provanställning är för arbetsgivaren att inget skäl måste uppges om arbetsgivaren väljer att avsluta arbetsförhållandet samt att uppsägningstiden enbart är på 2 veckor. En provanställning kan högst vara i 6 månader och om ingen uppsägning sker övergår denna anställning till tillsvidareanställning.

Enligt 6 § LAS så får avtal om tidsbegränsad provanställning träffas med högst sex månader prövotid, om inte någon av parterna lämnar meddelande om att anställningen ska upphöra så går den automatiskt över till en tillsvidareanställning. Besked om att provanställningen inte ska övergå till tillsvidareanställning måste lämnas minst två veckor innan prövotiden löpt ut (31 § LAS). Vissa Fackförbund kan dock ha avtalat om andra förhållanden i kollektiv avtalet som kan tillåta förlängning.

Om arbetsgivaren väljer att avsluta din provanställning innan det att prövotiden har löpt ut finns det inga hinder för arbetsgivaren att erbjuda dig en annan arbetsform så som projektanställning (visstidsanställning). Detta förutsätter dock att provanställningen skall ha avslutats innan dess att den gått över till en tillsvidareanställning.

Vad innebär detta för dig?

Tyvärr är det så att om din arbetsgivare sagt upp din provanställning i tid, alltså innan din anställningsform blir en tillsvidareanställning bör det inte föreligga några hinder för dessa att erbjuda dig en ny anställningsform.

Bästa Hälsningar,

Jonathan JademyrRådgivare