Provanställning övergår till tillsvidareanställning om den inte sägs upp

Hej

Min dotter fick en provanställning i en livsmedelsaffär i augusti 2014 - februari 2015. Anställningsbevis/kontrakt skrevs med den då gällande lönen.

Hon har sedan arbetat vidare inom företaget ändå fram till 2019 men det har inte skrivits något nytt kontrakt.

Har provanställningen i och med detta övergått till en tillsvidareanställning?

mvh

Björn

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Provanställning får vara i högst sex månader, om den inte sägs upp innan utgången av dom sex månaderna övergår anställningen till en tillsvidareanställning (LAS 6 § 1-2 stycket). Det spelar ingen roll att det inte finns något skriftligt kontrakt för nuvarande tidsperiod, anställningsavtal kan ingås muntligt eller genom konkludent handlande också. När någon går till jobbet och arbetar och i utbyte får en lön så finns det ett anställningskontrakt trots att det inte nedtecknats på papper. Din dotter har alltså en tillsvidareanställning i livsmedelsaffären.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare