Provanställning och uppsägningstid

Hej

Jag har haft en provanställning tom den 17/8. Den 12/8 avbryter arbetsgivaren provanställningen och jag skriver på ett papper att han informerat mig den 12/8 om att anställningen skall upphöra den 17/8.

Innan detta sker har jag stämt av med honom om en fortsättning, detta var i slutet av Juli.

Har han rätt att rätta att göra på detta viset, ska han inte avisera 14 dagar före den 17/8 i annat fall övergår ju anställningen till en fast?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Med provanställning är det enligt 6 § LAS (https://lagen.nu/1982:80) på det sättet att den kan sägas upp med omedelbar verkan eller att det kan meddelas "i sista stund" att anställningen inte förlängs. Av 31 § LAS skulle man kunna tro att det ändå inte gick för arbetsgivaren att säga upp den anställde omedelbart eftersom paragrafen ställer krav på att man skall meddela om uppsägningen (eller att anställningen inte förlängs) två veckor innan upphörandet. Detta är dock - lite förvånande - endast något av en "ordningsregel"!

Sammanfattningsvis innebär detta att en arbetsgivare när som helst och utan anledning kan säga upp en provanställd. Eftersom du inte varslades enligt 31 § LAS kan du dock ha rätt till en del skadestånd, men det skadeståndet baseras på själva brottet mot varselplikten snarare än på utebliven lön. Om du är fackligt ansluten bör du kontakta facket och se om du kan få hjälp att driva kravet!

Jag vill även nämna att det är möjligt att ditt anställningsavtal ändå tar upp en uppsägningstid även om det inte alltid är så. Den tiden skall i så fall gälla, så att ta reda på det vore en bra idé!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare