Provanställning och semester

Är provanställd på bemanningsföretag. Har uppdrag från mars till december hos storbank i Stockholm. Uppdragsgivaren låter inte konsulter få semester, halvdagar, mm utan anser att vi ska vara närvarande hela sommaren trots att vi har "fast anställning" som konsult. Detta innebär att jag förmodligen inte kan ta semester på sammanlagt 75 veckor om Banken får som den vill. Enligt facket finns det inget att göra då jag är provanställd och min anställning kan upphöra utan anledning. Har jag ingen rätt på min sida till sammanhängande 4-veckors ledighet som lagen utlyser?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Till att börja med kan sägas att en provanställning är en
särskild typ av tidsbestämt avtal. För en provanställning gäller att prövotiden får vara maximalt sex månader (6 § lag om anställningsskydd, LAS). I ditt fall verkar det som att provanställningen är längre än så, mellan nio och tio månader. I ett sådant fall har du rätt att enligt 36 § LAS hos tingsrätten
ansöka om att avtalet ska gälla tillsvidare. Det betyder att din anställning inte längre kan upphöra utan anledning, utan då gäller vanliga regler om uppsägningstid. Så se över om ditt avtal verkligen är en prövoanställning under nio eller tio månader, i så fall har det inte gått rätt till.

I vilket fall som helst så har du rätt till semester enligt  semesterlagen. Rätt till semester beräknas utifrån hur många semesterdagar du ”tjänat in” under ett semesterår. Och ett semesterår är inte detsamma som ett kalenderår, utan ett semesterår sträcker sig från den 1 april det första året till den 31 mars det andra året. I ditt fall är semesteråret 1 april 2012 till den 31 mars 2013. Eftersom du har arbetat under semesteråret (nu antar jag att din anställning började i mars vilket i så fall betyder att du arbetat max en månad under semesteråret ), och
du påbörjade din anställning efter den 31 augusti 2012(semesteråret) så har du rätt till fem semesterdagar, 4 § semesterlagen.

Eftersom du bara arbetat maximalt en månad under semesteråret så har du förmodligen inte tjänat in fem betalda semesterdagar ännu, men om du tex tjänat in en betald semesterdag så har du rätt att ta ut de andra fyra dagarna som obetalda semesterdag så att din totala ledighet går upp till fem dagar.

Är det istället så att din anställning började den 31 mars 2013 har du inte arbetat under semesteråret och därmed inte ”tjänat in” några semesterdagar och har heller inte rätt till semester.

Det kan tilläggas att den rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet som lagen utlyser förutsätter att du har arbetat under
hela semesteråret, dvs du skulle ha haft rätt till fyra veckors semester om du hade arbetat under hela semesteråret (1 april 2012 till 31 mars 2013).

Vänliga Hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare