Provanställning efter visstidsanställning

Hej! Jag hade "praktik" med ett anställningsavtal som "visstidsanställning" under 11 veckor medan jag studerade, där jag i slutet av denna blev erbjuden en heltidsanställning som skulle börja 4 månader efter det (efter att mina studier var slut). Min heltidsanställning skulle sedan börja med den sedvanliga provanställningen på 6 månader, men det jag undrar är huruvida visstidsanställningen på 11 veckor ska "räknas av" provanställningen på 6 månader?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En visstidsanställning (5 § första punkten lagen om anställningsskydd) och en provanställning (6 § lagen om anställningsskydd) är två olika anställningsformer som medför olika rättigheter och skyldigheter för både arbetstagare och arbetsgivare. Exempelvis kan din arbetstagare enklare säga upp dig vid en provanställning än vid en visstidsanställning. Det faktum att de är olika anställningsformer innebär att du inte kan räkna av 11 veckor från din 6 månaders provanställning på grund av din visstidsanställning.

Hoppas att du är nöjd med svaret och lycka till med jobbet!

Tim AxellRådgivare