Provanställning.

Hej!

Jag började på nytt jobb för en vecka sedan i en optikerbutik. Min chef sa att jag är timanställd på heltid i ett halvår som provanställd. Dock har jag hittat ett nytt jobb där dom vill ha mig omgående. I avtalet jag nyss skrev på står uppsägningstid på 2 veckor men som jag förstår kan jag gå på dagen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Provanställning regleras i 6§ LAS. Som du framhåller så är det normalt så att provanställningen kan avbrytas utan uppsägningstid av båda parter, detta gäller dock endast om inte annat är avtalat. 6§ 3st. LAS. Eftersom du anger att ni i anställningsavtalet skrivit in en uppsägningstid om två veckor så gäller denna tid under förutsättning att den är ömsesidig, således att den gäller för vardera parts uppsägning.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare