Provanställds rättigheter när arbetsgivaren inte följer avtalet

Är provanställd på ett företag där det står på kontakt att jag ska ha minst 50 timmar i månaden. under oktober så fick jag 20 timmar och november så har jag fått 0 timmar. Har jag rätt att kräva betalning för dessa saknade timmar. Har inte blivit uppsagd och har informerat chefen att jag behöver arbeta. Företaget saknar kollektivavtal

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som provanställd befinner man sig i en väldigt riskfylld situation. Man har i princip inget skydd mot uppsägning mer än att arbetsgivaren ska meddela detta till arbetstagaren innan prövotiden går ut om att provanställningen kommer upphöra. Arbetsgivaren behöver inte ange några skäl och kan alltså säga upp en provanställd när som helst [6 § LAS]. Nu förstår jag det som att det inte varit på tal om någon uppsägning utan snarare att arbetsgivaren inte följt de avtalsvillkor om arbetstid som sattes upp från början.

När det gäller lön och andra anställningsförmåner [som inkluderar arbetstiden], ska de gälla på samma sätt som om du varit tillsvidareanställd. Nu vet jag inte hur länge du ska vara provanställd men om du ska vara provanställd längre än tre veckor så har arbetsgivaren en informationsskyldighet om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsförhållandet och anställningsavtalet. I denna information inkluderas information om längden på en normal arbetsdag [6 c § LAS]. Om något av detta skulle ändras, som nu att dina arbetstider ändrats, är det något som din arbetsgivare ska informera om inom en månad från det att ändringen gjordes [6e § LAS]. Som jag förstår det har din arbetsgivare redan ändrat på avtalsvillkoret om 50h/ mån redan när du arbetade i oktober eftersom du enbart fick 20 h då. Din arbetsgivare har då alltså inte informerat om tidsändringen inom en månad som hen ska.

Arbetsgivarens agerande är ett brott mot lagen om anställningsskydd vilket ger följden att hen både kan behöva betala lön och andra anställningsförmåner som du som arbetstagare kan ha rätt till samt ersättning för skada som kan ha uppkommit. I vissa fall kan det vara så att ersättningsskyldigheten sätts ner litegrann eller att arbetsgivaren helt går utan ersättningsskyldighet. Det brukar oftast gälla sådana situationer där arbetstagaren själv bidragit till att arbetsgivaren agerat på det sätt hen gjort. Även sådana faktorer som att arbetstagaren stått öppen för andra jobb när hen märkte att arbetsgivaren inte höll det som hen lovat spelar roll. Det handlar med andra ord om att du som arbetstagare ska ha gjort vad du kunnat för att få ett arbete när du upptäckte att arbetsgivaren brustit i sina åtaganden [38 § LAS]. Av den information du givit till mig kan jag inte avgöra om du bidragit till arbetsgivarens agerande på något sätt eller inte. Det handlar trots allt om en helhetsbedömning av alla omständigheter i ditt fall.

Min slutgiltiga bedömning

Utefter den information du givit mig och utefter den information jag presenterat för dig, gör jag bedömningen att du skulle kunna kräva ersättning för den uteblivna lönen, förutsatt att din provanställning varat längre än tre veckor samt att du inte blivit informerad om din arbetstidsändring inom en månad från det att ändringen gjordes [alltså någonstans i oktober då].

Hoppas du fick svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HetlesaetherRådgivare