Proportionalitet återkallelse av körkort

Förvaltningslagen 2017:900 § 5 innehåller den nya proportionalitetsbestämmelsen.

I § 4 "upphävs" §5 "... om det står något annat i annan lag eller förordning."

I körkortslag 1998:448 §5 stipuleras läkares skyldighet " ... medicinska skäl" .

Konkret, i mitt fall ett mindre synfältsbortfall nederdelen till vänster, och jag har därmed meddelats bilkörningsförbud.

Bor på landet, beslutet innebär oproportionerliga olägenheter.

Innebär körkortslagen att doktor arbetar på delegation utifrån körkortslagen, alltså under förvaltningslagen?

Kan jag hävda 2017:900 §5 för att få beslutet upphävt,

ELLER är körkortslagen en sådan lag som menas i §4, förvaltningslagen?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Proportionalitetsprincipen

Förvaltningslagen (2017:900), FL, 5 § innehåller mycket riktigt proportionalitetsprincipen. Principen innebär att den enskildes intresse ska vägas mot samhällets när beslut fattas. Den är enligt lagens förarbeten viktigast vid mer inskränkande åtgärder som till exempel vid våldsanvändning och frihetsberövande men ska beaktas också i andra ärenden (prop 2016/17:180 s 62). Det framhålls att meningen inte är att absolut rättvisa ska uppnås i alla fall, utan egentligen att försiktighet ska vidtas när ärendet rör intrång i enskildas väsentliga intressen. Proportionalitetsprincipen får inte företräde framför uttryckliga regler utan ska beaktas när myndigheter har olika handlingsalternativ. Det ska poängteras att principen bara är tillämplig när myndigheter utför en åtgärd.

FL 4 §

När det gäller relationen mellan FL 4 § och körkortslagen (1998:488), KörkL, ska nämnas att FL 4 § främst gäller när det finns särskilda processuella regler stadgade i speciallagstiftning. Det är bara om det finns en bestämmelse i speciallagstiftning som avviker från FL som 4 § får verkan.

Reglerna i detta fall

Återkallande av körkort regleras i KörkL 5 kap 3 §. I detta fall blir sjunde punkten tillämplig, med hänvisning till medicinska förutsättningar som anges i KörkL 3 kap 2 §. Lämplighet förutsätter tillfredsställande syn, är någons syn så väsentligt nedsatt att personen från trafiksäkerhetssynpunkt inte bör ha körkort ska det återkallas.

När en läkare uttalar sig om synen är det inte i egenskap av beslutsfattare på Transportstyrelsen. Därför gäller inte proportionalitetsprincipen för läkaren. Läkaren ska bara uttala sig kring den medicinska frågan om synen är väsentligt nedsatt. När sedan Transportstyrelsen beslutar är det på grunden av läkarens uttalande. Det finns inget utrymme för Transportstyrelsen att välja åtgärd, utan väsentligt nedsatt syn av en viss grad leder per automatik till återkallelse.

Slutsats

Läkaren ska alltså inte beakta proportionalitetsprincipen när den uttalar sig om synen eftersom läkaren inte uttalar sig som beslutsfattare på myndigheten. Transportstyrelsen har inget utrymme att välja åtgärd och kan således inte beakta proportionalitetsprincipen. Min bedömning är alltså att man inte med framgång i detta fall kan häva beslutet med stöd av FL 5 §.

Uppföljning

Du har valt 30 minuters telefonuppföljning. Jag föreslår att jag ringer på torsdag (10/2) kl 10.00. Jag ringer från dolt nummer. Om du har någon följdfråga eller om tiden inte passar nås jag på vidar.wicklund@lawline.se.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare