FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott18/02/2015

Privatpersoners skyldigheter vid trafikolycka

Hej!

Jag har en fråga gällande vad man som privatperson har rätt/inte rätt till att göra i samband med en trafikolycka. T.ex om en person kör på mig bakifrån, har jag rätt till att få se personens körkort för att skriva ner/ta kort på dennes personuppgifter för att försäkra mig om att personen inte lämnar fel uppgifter muntligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I samband med trafikolyckor stadgas enskildas ansvar i Trafikförordningen 2 kap 8 § (se https://lagen.nu/1998:1276#K2P8S1) och i Trafikbrottslagen 5 § (se https://lagen.nu/1951:649#P5S1). Bestämmelserna fastslår snarare skyldigheter än rättigheter.

Om man varit del i en trafikolycka så har man en skyldighet att stanna kvar på platsen och lämna uppgifter (TraF 2 kap 8 §). Vägrar man att lämna uppgifter eller lämnar oriktiga uppgifter om vem man är så gör man sig skyldig till brottet smitning (TBL 5 §). Blir du påkörd bakifrån har du således rätt att få korrekta uppgifter från den som körde på dig. Det finns dock ingen rätt att kräva att få se körkortet. I körkortslagen 3 kap 15 § 2 stycket framgår att det är poliser och bilinspektörer som har rätt att begära att få se det. Som privatperson får man lita på de uppgifter som lämnas och se till att ta registreringsnumret på fordonet.

Det finns alltså ingen rätt att få se körkortet. Vid en krock får man lita på att uppgifterna är korrekta och skulle så inte vara fallet får en polisanmälan göras.

Hoppas du fick svar på det du undrade över!

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare