Privatperson Y vill ha sina stålar - vad kan Y göra?

Kan man bli åtalad om är skyldig en privatperson pengar och spelar det roll hur mycket det är man är skyldig?

Vad händer om blir polis anmäld för man är skyldig pengar en privatperson?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första, för att det ska bli något vettigt av en polisanmälan så förutsätter det att anmälan handlar om något brottsligt eller någon oegentlighet. Polismyndighetens arbete syftar ju, bland annat, till att upprätta allmän ordning och säkerhet. Därför, om en polisanmälan angående att privatperson X är skyldig privatperson Y pengar OCH det inte har samband med något fuffens, så kommer det sannolikt inte hända någonting över huvud taget. Däremot, om det har samband med till exempel någon form av bedrägligt handlande eller någon form av utpressning, så kommer poliskonstaplarna säkerligen vilja djupdyka i ärendet.

För det andra, för att man ska kunna bli åtalad av en åklagare så kräver det att man har gjort sig skyldig till ett handlande som är brottsligt i lagens mening. Om en person inte har gjort något brottsligt så ska åklagaren inte åtala denna. Därför, om privatperson X är skyldig privatperson Y pengar (oavsett hur stort belopp det handlar om) OCH det inte har samband med något brottsligt, så kommer åklagaren inte att väcka åtal.

Vad bör i stället ske om privatperson X är skyldig privatperson Y pengar?

Om skulden inte har samband med något brottsligt förfarande, och privatperson Y vill ha sina slantar, så bör privatperson Y överväga att antingen stämma privatperson X och yrka att domstolen ska förpliktiga privatperson X att betala. (I detta fall blir det alltså ett rent civilrättsligt förfarande, och någon åklagare är därmed inte närvarande över huvud taget utan parterna i rättegången är i så fall kärande och svarande. Medan det i ett brottmålsförfarande är åklagare och tilltalad som är parter.) Alternativt kan privatperson Y använda sig av Kronofogdemyndigheten och driva in slantarna genom att ansöka om betalningsföreläggande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare