FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt21/04/2018

Prissättning vid privat alkoholservering

Vi ska ha en fest och sälja alkoholhaltiga drycker, till inköpspris (utan vinstintresse), är det tillåtet att vi även räknar in hyran för lokalen i priset på drycken? Dvs att drinken man köper är inköpspris på alkoholen plus hyra av lokal (viss procent)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att det för er servering inte är aktuellt att söka alkoholtillstånd, men väljer ändå att i detta svar redogöra för vad som gäller för prissättning både när alkoholtillstånd för serveringen finns och inte finns. Jag gör så för att ge ett generellt svar på hur prissättningen av servering av alkohol är reglerad i alkohollagen – AL.

De krav som i lag ställs på vilka priser man får ta för att servera alkohol varierar beroende på om den som serverar har alkoholtillstånd eller inte. Huvudregeln är att alkoholtillstånd krävs vid servering av alkohol (8 kap 1 § AL). Den som har alkoholtillstånd får inte sälja alkohol billigare än inköpspriset jämte ett skäligt påslag (8 kap 21 § AL). För servering av alkohol av någon som har alkoholtillstånd finns alltså ett lägsta tillåtet pris för försäljning.

Från huvudregeln om att alkoholtillstånd krävs för servering av alkohol, finns ett undantag för när det trots allt är tillåtet. Serveringstillstånd krävs inte om serveringen dels avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer, dels sker utan vinstintresse och till inköpspris av dryckerna, dels äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker (8 kap 1 a § AL).

Din fråga tycks röra kravet på att försäljningen som dyrast får ske till dryckernas inköpspris. Enligt en lagkommentar har begränsningen till inköpspriset ställts upp för att förhindra uppkomsten av svartklubbar. Jag kan varken i lagkommentaren eller i den proposition som ligger till grund för lagen (prop 2011/12:61 s 14–15) hitta något stöd för att det är tillåtet att inkludera hyran i dryckespriset.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare