Visas integritetskränkande bevis upp i rättegång?

Hej

Det är så här att några har filmat mig när jag hade sex utan att jag visste om det så jag gjorde en polisanmäla så jag undrar nu om det är så att det blir rättegång, kommer då filmen att visas på rättegången?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I svensk processrätt finns en princip om fri bevisprövning, vilket framgår av 35 kap 1 § rättegångsbalken. Detta betyder att i en eventuell rättegång så ska rätten pröva allt som kan tala för och emot den tilltalade. I ditt fall innebär detta att filmen kan komma att visas upp under rättegången. Dock finns det möjligheter för dig att inskränka vilka som ska få vara inne i rättssalen när detta sker, genom att du ber om stängda dörrar. Då kommer inte rättegången att vara offentlig.

Detta är självklart något som kan vara integritetskränkande för dig som målsägande. Det är dock viktigt för bevisprövningen att allt som kan verka för en fällande respektive friande dom tas upp och påverkar bedömningen.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare