FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/12/2018

Prick på belastningsregister

Hejsan! Jag funderar på att söka in till väktarutbildningen men är lite osäker på grund av att jag en gång blev stoppad av polisen o dom gjorde prover och jag hade tagit tramadol 2 gånger. Jag vet inte ifall det står i mitt belastningsregister. Så min fråga är om jag nu har en prick för det kan detta påverka min ansökan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det man kallar "prick i registret" innebär att en person finns med i belastningsregistret (brottsregistret). Bestämmelserna om belastningsregistret finns i en särskild lag, Lag om belastningsregister, se här.

Lite förenklat gäller följande: Hur länge man finns kvar i registret beror på vilket brott man blivit dömd för och vilket straff som dömts ut.

Notera att man måste ha blivit dömd för ett brott för att man ska kunna få ett prick i belastningsregistret. Ifall polisen endast gjort prover och du inte blivit dömd för någonting har du ingenting att oroa dig över vad gäller din ansökan till väktarutbildning.

Notera även att omständigheterna kan förändras ifall du kallas till rättegång och blir dömd för att ha använt tramadol, endast då kommer du att få en prick på ditt belastningsregister. Annars kommer ingenting att påverka din ansökan till väktarutbildningen!

Jag hoppas att det går din väg och lycka till med din väktarutbildning!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare