FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/12/2019

Preskriptionstider

Hej har en del att fråga dig om. Om man har skuld till ett landsting och det gått exakt tre år sedan sista påminnelse av faktura skickats hem. Är skulden preskriberad då?

Om man har skuld till sin stad såsom hemservice och det gått mer än 10 år sedan skulden uppkom går det att göra något åt det? dock har påminnelser om betalning årligen skickats ut.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Huvudregeln är att preskriptionstiden ligger på 10 år, enligt 2 § preskriptionslagen. Dock finns många undantag.

Du har inte skrivit så mycket bakgrundsinformation om din skuld till landstinget men om ni har ett konsumentförhållande så säger 2 § 2 st att preskriptionstiden är 3 år istället. Sådana undantag finns för flertalet av fakturor så som om böter och skatt.

En påminnelse ses dock som ett preskriptionsavbrott enligt 5 § och skulden om hemservice är antagligen fortfarande aktuell.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare