preskriptionstiden vid konsumentfordringar

Var till en tandläkare och lagade en tand 2013-11-08. Betalade kontant. Åren gick och fick en första faktura 2018-06-29. Ringde till tandläkaren och bestred räkningen. Hjälpte inte så då fick jag en påminnelse 2019-02-02. Givetvis betalade jag inte och ärendet kommer snart upp i tingsrätten. Svårt att bevisa att jag har betalat efter så lång tid. Funderar över är denna räkning preskiberad eller är jag ändå tvungen att betala.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga framgår det att du i egenskap av privatperson varit hos tandläkaren (näringsidkare) som utförde en tjänst i form av lagning av en tand. En fordring har uppkommit 2013-11-08 och fakturan mottogs över 5 år senare. Jag kommer i mitt svar bedöma den uppkomna fakturan då det är svårt att ta ställning till den kontanta betalningen samt att det inte finns några bevismedel rörande den betalningen. Jag kommer att besvara din fråga med preskriptionslagen (som du hittar HÄR).

Konsumentfordringar:

Har en näringsidkare en fordran mot en konsument löper enligt 2 § 2 st. inte en tioårig preskriptionstid (som annars är huvudregeln), utan en frist om tre år. Utgångspunkten är densamma som för fordringar i allmänhet, nämligen tidpunkten för fordringens uppkomst är startpunkten. I konsumentsammanhang är denna tidpunkt inte sällan tiden för avtalets ingående. I ditt fall alltså 2013-11-08.

Med stöd av detta så bedömer jag precis som du är inne på att "räkningen" är preskriberad då tre år passerat. Om det är så att du inte var där i egenskap av privatperson blir bedömningen annorlunda - men har svårt att tänka mig i vilken situation man går till tandläkaren än i roll som privatperson.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofie FalkRådgivare