Preskriptionstiden för Barnpornografi och "Utnyttjande av barn för sexuell posering "

Hej!

När jag var yngre tvingade en äldre kille mig att skicka nakenbilder och sen hotade han mig att skicka dom vidare ifall han inte fick fler. Jag mådde väldigt dåligt av detta och upplevde det som grovt. Jag undrar vad preskritionstiden är på barnpornografi alt grov barnpornografi om det är lönt att anmäla eller om det redan är preskriberat? Det hände för ca 13 år sen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De aktuella reglerna finns i brottsbalken (BB).

Utifrån de omständigheter du gett mig i din fråga tolkar jag det såsom att det inte handlar om barnpornografi utan istället handlar om ett brott som betecknas såsom "utnyttjande av barn för sexuell posering". I mitt svar kommer jag ge dig preskriptionstiden för barnpornografi och utnyttjande av barn för sexuell posering.

Preskriptionstiderna för brotten är olika beroende på hur lång tid du kan få fängelse för det ursprungliga brottet (35 kap. 1 § första stycket BB). I paragrafen anges de olika preskriptionstiderna. Bland annat är preskriptionstiden 5 år om brottet kan ge fängelse i max 2 år och preskriptionstiden är 10 år om brottet kan ge fängelse i max 8 år (35 kap. 1 § första stycket BB).

I ditt fall skulle preskriptionstiden för barnpornografi vara 5 år då brottet högst kan ge 2 års fängelse som straff (16 kap. 10a § andra stycket BB). Grov barnpornografi har en preskriptionstid på 10 år då det högsta straffet för brottet är 6 års fängelse (16 kap. 10a § sjunde stycket BB).

Utnyttjande av barn för sexuell posering har en preskriptionstid på 5 år då maxstraffet är fängelse i 2 år (6 kap. 8 § första stycket BB). Dessutom finns också här en möjlighet att bli dömd för grovt utnyttjande av barn för sexuell posering. I så fall är preskriptionstiden istället 10 år eftersom maxstraffet är 6 år fängelse (6 kap. 8 § tredje stycket BB).

Sammanfattning

För dig betyder det här att preskriptionstiden har gått ut. Det innebär att den misstänkte inte längre kan åtalas för brottet (35 kap. 1 § första stycket BB). På polisens hemsida framgår det dock att de alltid vill att man ska anmäla om man blivit utsatt för brott. Det är såklart helt upp till dig att avgöra vad du mår bäst av men för vissa kvinnor har det hjälpt läkningsprocessen att anmäla brottet.

Det finns också några organisationer du kan vända dig till. 1177 har sammanställt en lista som finns längst ner på sidan jag länkar. Dessutom har brottsoffermyndigheten gjort en liknande lista som jag också länkar.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare