FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/04/2017

Preskriptionstid villkorlig dom.

Blev dömd för stöld fick ett strafföreläggande i början på mars värdet på varorna uppgick till 1500:- jag fick böter 11200:- plus 800 till brotsofferfonden 4 år villkorligt och hamnar ju då dessutom 10 år i belastnings registret.

Nu har ju säkerligen domen vunnit laga kraft. Men känns ju så där med 10 år i belastningsregister tidigare är jag ostraffad och böterna betaldes på en gång.

Så är det bara sköta sig i 10 år nu då ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Villkorlig dom är att anse som en tyngre påföljd än endast böter. Den som döms till villkorlig dom får en prövotid på 2 år under vilken personen ska leva skötsamt. (se 27:3-4§§ Brottsbalken).

En villkorlig dom gallras ut ur belastningsregistret efter 10 år enligt (se. p.4 17§ lag om belastningsregister).

Huruvida du missköter dig efter att du avtjänat din villkorliga dom påverkar inte preskriptionstiden. Om du begår nya brott varpå du döms till en påföljd får denna påföljd en egen titel i belastningsregistret med en egen preskriptionstid.

Alltså kan du inte påverka preskriptionstiden genom att sköta dig, men om du inte sköter dig finns det risk till att få ytterligare ett straff med en ny preskriptionstid.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Hälsningar,

Josefine JohanssonRådgivare