Preskriptionstid för patientskadeersättning

Hej, Har en liten undran. När jag fick sonen hade vi det väldigt kämpigt med förlossningen, Vattnet gick den 23 Augusti 2008,men blev igångsatt först den 26 Augusti, det hela gick väldigt långsamt och sluta med akut kejsarsnitt då sonen fick syrebrist. Sonen har idag Adhd och nu har vi nyss fått reda på att han även är lätt utvecklingsstörd och det lutar åt att det berodde på förlossningen. Då han fick syrebrist. Finns det nån möjlighet till skadestånd så här långt efter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad säger lagen

Den som drabbas av en skada inom sjukvård kan ha rätt till ekonomisk ersättning enligt patientskadelagen. Patientskadeersättning kan lämnas för personskada på patient om det finns övervägande sannolikhet att skadan har orsakats av vård och liknande åtgärder. Detta under förutsättning att skadan hade kunnat undvikas genom ett annat utförande som i efterhand från en medicinsk synpunkt skulle ha tillgodosett vårdbehovet på ett mindre riskfyllt sätt (6§ patientskadelagen).

Du måste väcka talan inom tio år från den tidpunkt då skadan orsakades. Det innebär att skadan som din son har fått preskriberas i augusti 2018 (23§ patientskadelagen).

Var vänder man sig

Om du vill anmäla fel eller brister i sjukvården ska du vända dig till inspektionen för vård och omsorg (IVO). Om din anmälan går vidare kommer IVO skicka den vidare till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN). HSAN är en statlig, domstolsliknande myndighet som prövar behörighetsfrågor beträffande legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal.

Om du vill ha ersättning för felet ska du kontakta vårdgivarens försäkringsbolag: Patientförsäkringen LÖF. Det är patienten som har bevisbördan för att det finns en samband mellan vården och skadan, det måste finnas en övervägande sannolikhet att skadan är orsakad av vården. I praktiken kommer LÖF göra en utredning och om de inte finner något orsakssamband mellan den uppkomma skadan och vården ska patienten bevisa att ett sådant samband existerar.

Skadestånd istället för patientskadeersättning

Enligt 18 § patientskadelagen kan den som drabbas av en skada även välja att få ut skadestånd istället för patientskadeersättning. I så fall väcks talan inför tingsrätten. Något att tänka på är att det är normalt en mindre krävande process att få patientskadeersättning.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare