FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/12/2022

Preskriptionstid för olika typer av brott

Hej! Jag undrar varför det ens finns en preskriptionstid för olika typer av brott? Sen undrar jag även varför den är så kort i vissa brott, t.ex. 6 månader. Läste om en man som fotograferade barn vars kamera senare togs in i bevisning. Han kunde efter ett halvår, ta ut den utan några problem.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilka olika preskriptionstider det finns för olika brott. Nedan följer ett redogörande svar för din fråga. För att svara på din fråga ska jag hänvisa till Brottsbalken (BrB).

Detta är en väldigt bred fråga, men generellt kan preskriptionstiderna variera från 2, 5, 10, 15 eller 25 år. Följande skala gäller:

- 2 år om brottet ej kan ge svårare straff än fängelse i ett år

- 5 år om svåraste straffet är högre men inte över fängelse i två år

- 10 år om svåraste straffet är högre men inte över fängelse i åtta år

- 15 år om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år

- 25 år om fängelse på livstid kan följa av brottet (BrB 35 kap 2 §).

Ju grövre brott, desto högre preskriptionstid. För våldtäkt finns det exempelvis olika preskriptionstider. För våldtäkt av normalgraden och mindre grov våldtäkt stadgas en preskriptionstid på 10 år. För grov våldtäkt föreligger en preskriptionstid på 15 år. Preskriptionstiderna beror alltså på graden av våldtäkten, men ingen av dem understiger 10 år (se BrB 35 kap § 1). För mord, som är det värsta brottet, finns det ingen preskriptionstid (BrB 35 kap § 2).

Generellt beräknas preskriptionstiden från dagen då brottet begicks. Nedan följer ett axplock av andra brott och dess preskriptionstid. För att jag ska vara mer specifik får du gärna ange vilka brott du särskilt undrar över, men generellt anges preskriptionstiden i straffbestämmelsen.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare