Preskriptionstid av fordringar

Mitt företag var underleverantör till leverantör till SAAB som gick i konkurs. Leverantören har nu delvis fått betalt, men säger att skulden kan vara preskriberad beroende på att den är för gammal. Jag ser också att preskribering beskrivs i konkurslagen, men saknar tillräcklig kunskap för att göra en bedömning. Vad gäller?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskriptionslagen

Frågor om preskription av fordringar regleras främst i Preskriptionslagen. Huvudregeln är att de flesta privaträttsliga fordringar preskriberas efter tio år om inget preskriptionsavbrott har skett. (1 § Preskriptionslagen). Hur ett preskriptionsavbrott sker framgår av samma lag (5 § Preskriptionslagen).

Konkurslagen

Det finns även vissa speciella preskriptionstider i exempelvis konkurslagen. En borgenär kan få rätt att ta del av ett konkursbos utdelning. Men om borgenären inte gör anspråk på sin rätt till utdelningen förfaller/preskriberas rätten till utdelning från konkursboet inom två år räknat från en viss tidpunkt (11 kap. 12 § Konkurslagen).

Svar

Av det som framgår av din fråga så anser jag att det verkar som att ni har en fordran på en leverantör som inte har gått i konkurs. Om leverantören som ni har en fordran på inte gått i konkurs, bör konkurslagen inte vara aktuell gällande fordran. Istället bör en preskriptionstid på tio år enligt Preskriptionslagen vara den relevanta preskriptionstiden i ert fall. Om jag tolkat frågan fel och det är leverantören som ni har en fordran på som gått i konkurs är det istället konkurslagen som är den lagstiftning som gäller i ert fall.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare